Spirituální a filosofické inspirace

Zjevení Páně

ivan.stampach@seznam.cz (») | 6. 1. 2016 | přečteno: 912× | komentáře: 0
in-epiphania-domini.jpgUmlaufoviny (www.umlaufoviny.com) mne požádaly o homilii, tedy výklad těchto biblických textů, které se čtou při liturgii o slavnosti Zjevení Páně 6. ledna: číst dál

Člověk v přírodě, příroda v něm

ivan.stampach@seznam.cz (») | 4. 6. 2015 | přečteno: 1455× | komentáře: 0
f2404e3b4ee1d1e23a44b006b860f445.jpgPřispěl jsem před chvíli do jedné diskuse, a dávám to i sem. Jsem přesvědčen že člověk má mimolidskou přírodu chránit a má o ni pečovat. Ale může to činit jen proto, že k ní zcela nepatří. Touto odpověností nelze zatížit žádného jiného pozemského tvora, než člověka. Dejme tomu sarančata se mohou přemnožit a zničit vegetaci v celém regionu a tím ohrozit životy dalších tvorů v potravinovém řetězci. Člověk si něco takového nesmí dovolit, protože vyčnívá nad přírodu. Sarančata nelze za to činit odpovědná. číst dál

Mariánský měsíc

rtemagicp-emma40.jpgKvěten je mariánský měsíc. Myslím, že křesťanství zoufale potřebuje, aby patriarchální Bůh, Bůh jen v mužském rodě, Bůh oslovující ve svém Zákoně pouze muže, Bůh, který v Desateru činí z manželky součást majetku muže (Ex 20, 17), byl vyvážen ženskou postavou. Bůh má mateřskou tvář. Už ve Starém zákoně je to aspoň naznačeno: Chochma knihy Přísloví, Sofia deuterokanonické knihy Moudrosti. Maria jako Matka vtěleného Boha, jako nebeská Královna tlumí a mírní patriarchální jednostrannost. číst dál

Bible není Boží slovo

10653609-352681788241276-2840075151383556488-n.jpgZase jednou jsem absolvoval diskusi o Bohu a Bibli. Chtěl bych tu shrnout své stanovisko. číst dál

Co je Církev?

ivan.stampach@seznam.cz (») | 20. 10. 2014 | přečteno: 1328× | komentáře: 0
2014-1.jpgO církvi čteme v Novém zákoně. V jeho originálu tomu odpovídá řecké slovo ἐκκλ•σία (ekklésiá). Různé, značně rozdílné zdroje, z nichž se skládá Nový zákon, užívají tohoto výrazu překvapivě jednotně. Je tedy zřejmé, že v posledních desetiletích 1. století, kdy byla pravděpodobně sepisována kanonická evangelia (z nichž ovšem o církvi mluví, na dvou místech, jen Matouš), Skutky apoštolů, takřečené apoštolské listy a Zjevení Janovo, se shromáždění křesťanů již takto označovalo. číst dál

Událost Slova

ivan.stampach@seznam.cz (») | 18. 6. 2014 | přečteno: 1541× | komentáře: 0
ddfc2fce50-51654756-o2_2.jpgObčas dojde v nějakých debatách na texty, které si nárokují, že jsou božské. Pak se ukáže, že jsou až příliš lidské, represivní, patriarchální, archaické, autoritářské. A člověk se od nich (s váháním, zda nevolím pohodlnou cestu) odpoutává. Někdo napřed odmítne dogmata ve jménu Bible. Pak zjistí, že i Bible je soubor textů, který církevní autority probraly, něco vyloučily a něco zahrnuly a sestavily něco, co podporuje jejich moc. Že je to dogmatika prvních křesťanských století. číst dál

Uchopitelnost hermetismu v religionistice

ivan.stampach@seznam.cz (») | 14. 4. 2014 | přečteno: 3012× | komentáře: 0
seven-governors_2.jpgV univerzitních studijních programech religionistiky stojí téma hermetismu navzdory nemalému počtu jeho příznivců a přes vliv hermetismu na kulturu zcela na okraji. Stále ještě se pozornost věnuje jednotlivým náboženstvím, jako jsou hinduismus, buddhismus nebo křesťanství. Přitom je prokazatelné, že např. hinduismus je konstrukt koloniální doktríny a že náboženský život Indie (resp. indického kulturního okruhu) nemá pevná kritéria příslušnosti k hinduismu. Jeho hypotetické hranice jsou pružné a prostupné. Hermetismus se nejevil jako jedno z náboženství, které by mohlo stát vedle ostatních a na které by bylo možno aplikovat zavedená schémata. číst dál

Adventní

advent.jpgZápadní křesťané v těchto týdnech prožívají advent. Není to jen folklorní zvyk. Slovo advent znamená příchod. Křesťané si připomínají, jak lidstvo očekávalo příchod záchrany. A uvědomují si, že Ježíš přišel a nastolil mesiánskou éru. Ukázalo se, že nebude krátká, jak se v jisté oprávněné netrpělivosti domnívali první křesťané. číst dál

Sekularita a biblická náboženství

ivan.stampach@seznam.cz (») | 11. 6. 2013 | přečteno: 2039× | komentáře: 0
jesus-socialist.jpgŽidovský filosofující psychoanalytik, žák Sigmunda Freuda Erich Fromm (1900 – 1980) se narodil v Německu, od roku 1933 žil a působil v USA a Mexiku, a na odpočinek se vrátil do Evropy, do Švýcarska, kde zemřel. Rozlišoval dva způsoby prožívání náboženství. Freudovskou terminologií je pojmenoval nekrofilní a biofilní. Při jiné příležitosti mluví o náboženství autoritativním a humanistickém (česky Psychoanalýza a náboženství, 2003, původní vydání 1950). číst dál

Jaký den po velké noci?

ivan.stampach@seznam.cz (») | 7. 4. 2013 | přečteno: 1125× | komentáře: 0
10-grunewald-kristovo-zmrtvychvstani_3.jpgKvětnou nedělí začal velikonoční týden. Tentokrát nebylo vzhledem k brzkému termínu Velikonoc a mrazivému počasí začínajícího jara snadné sehnat ratolesti, jimiž jako symboly obnoveného života přírody vítají účastníci bohoslužeb na Květnou neděli v některých křesťanských církvích Ježíše Krista vjíždějícího do Jeruzaléma. Liturgický čas je na rozdíl od času fyzikálního a času historického cyklický. Každoročně se zpřítomňuje to, co se mělo odehrát archetypálně, jak se říkávalo dříve v liturgii, „za onoho času“. Příběhy takřečených dějin spásy jsou vyjmuty ze zničující síly lineárního času. Nepropadají se do minulosti a tím vlastně do nicoty. Vždy znovu, v reálném čase a prostoru našich životů ožívají. číst dál

Konce a začátky

Máme za sebou jeden z konců světa. Nikdo z nadzemských režisérů a loutkoherců neinscenoval žádný z dramatických scénářů, kterými jsme byli unavováni nejméně rok. Vzkazy v podobě obrazců v obilí asi nebyly správně přečteny, blackout tentokrát ještě nenastal, počítače fungovaly celý den stejně dobře nebo stejně špatně jako včera nebo zítra. Žádné viditelné příšery se neproháněly ovzduším. A není ještě jasno, byl-li někdo převibrován do vyšších vibrací. číst dál

Ke kořenům Nové pravice

praha-vedle-vstupu-do-metra-staromestska_3.jpgKdyž se komentuje politický debakl humanistického projektu v posledních volbách do Poslanecké sněmovny, autoři se postupně vzpamatovávají a jen pomalu se od následků propracovávají k příčinám. Snad se pozvolna přestane vše svalovat na moc médií a někdo se začne ptát, odkud se bere moc médií a co určující média vede k přiznané nebo nepřiznané podpoře Bakalovy koalice. číst dál

Prokletí dobrého vkusu

dlazba_3.jpgNedávno jsem zažil prekérní situaci. Člověk, kterého mám rád a kterému věřím, téměř veřejně ostře odmítl uchazeče o jakousi funkci, a hlavním argumentem bylo to, že nemá dobrý vkus. Nešlo o členství v nějaké porotě hodnotící umělecká díla. Nejednalo se vůbec o umění v běžném profánním smyslu. Z rekací jsem získal dojem, že ostatní toho uchazeče sice také odmítají, ale sám argument vkusem se v této debatě zcela minul účinkem. Líbí-li se někomu kýče, je to prý jeho věc, každý má mít právo na vlastní hodnocení. Slyšel jsem takto vyslovit estetický relativismus mnohkrát, ale při této příležitosti se ve mně vše vzbouřilo. Snad jako jediný z debatujících jsem musel souhlasit s míněním, ve zkratce řečeno, že kdo má špatný vkus, je nebezpečný. A aby to bylo možno tvrdit, předpokládá to mnohem odvážnější tezi, že totiž vkus je něco jiného, než subjektivní libost. číst dál

Kalijuga vrcholí

3b6ab514b85c8.jpgPodle některých indických tradic začala (v přepočtu na náš kalendář) 18. února 3102 před n. l. kalijuga, éra neřestí a zlořádu. Je to čtvrtá etapa velkého světového cyklu, temná doba, kdy je lidstvo nejvíc vzdáleno od duchovních kořenů. Po ní náš vesmír zaniká. Podle jiného pojetí nastává Brahmova noc. číst dál

Manifest radikálního personalismu

ivan.stampach@seznam.cz (») | 10. 11. 2009 | přečteno: 2212× | komentáře: 3, poslední: 8. 7. 2020
614px-angelic-movers.jpgKdyž běžně charakterizujeme skutečnost, všímáme si rozdílů, např. živé odlišujeme od neživého.  Počítá s tím i klasická věda. Živým se zabývá biologie, na neživé stačí fyzika a chemie.  Podobně také připisujeme jiný statut osobám a jiný věcem. Činí to např. právo. Věci lze prodávat a kupovat, osoby nikoli. Mouchu, nebo komára, jimž se nepřipisuje personalita, můžete beztrestně zabít, za zabití člověka vás právo málokdy ocení, mnohem častěji bude mít tendenci Vás trestat. číst dál