Období: duben 2014

Nové kolo konfliktu?

ivan.stampach@seznam.cz (») | 16. 4. 2014 | přečteno: 1516× | komentáře: 0
untitled-1.jpgUž jen trapný byl konec minulé pravicové koalice, nestabilní, stále se měnící vlády, která nebývalým způsobem zadlužila stát a která skončila trestním stíháním nejvyšších státních činitelů, mimo jiné nasazením sledovacích prostředků propůjčených pro tento účel z USA a domovní prohlídkou v bytě, kde v té době bydlel premiér. To vedlo k tomu, že komerční média vzala dočasně levici a její koaliční vládu na milost. Proti vládě sociální demokracie a jejích spojenců se už nevyhlašuje „mobilisace“ a spíše se očekává, jaké kroky vláda podnikne. číst dál

Uchopitelnost hermetismu v religionistice

ivan.stampach@seznam.cz (») | 14. 4. 2014 | přečteno: 3008× | komentáře: 0
seven-governors_2.jpgV univerzitních studijních programech religionistiky stojí téma hermetismu navzdory nemalému počtu jeho příznivců a přes vliv hermetismu na kulturu zcela na okraji. Stále ještě se pozornost věnuje jednotlivým náboženstvím, jako jsou hinduismus, buddhismus nebo křesťanství. Přitom je prokazatelné, že např. hinduismus je konstrukt koloniální doktríny a že náboženský život Indie (resp. indického kulturního okruhu) nemá pevná kritéria příslušnosti k hinduismu. Jeho hypotetické hranice jsou pružné a prostupné. Hermetismus se nejevil jako jedno z náboženství, které by mohlo stát vedle ostatních a na které by bylo možno aplikovat zavedená schémata. číst dál

Hnědnutí zevnitř

ivan.stampach@seznam.cz (») | 3. 4. 2014 | přečteno: 986× | komentáře: 0
Stoupenci i odpůrci nové ukrajinské vlády používají stejného argumentu: Ve hře jsou prý fašisté či neonacisté. Jedni si všímají ukrajinské radikálně pravicové, nacionalistické strany Svoboda, která se podílí na moci po nedávném převratu, a jako žaludské eso vytahují roli ještě radikálnějšího Pravého sektoru, kde o fašistickém obsahu sotva lze pochybovat. číst dál

Křesťanská sociální etika - odezvy a výzvy

ivan.stampach@seznam.cz (») | 3. 4. 2014 | přečteno: 1423× | komentáře: 0
Křesťanství činí chudobu a bohatství svým tématem již ve svých pramenech. Bohatství, míníme-li dostatek hmotných statků, může být chápáno jako Boží požehnání. Majetek přesahující potřeby jednotlivce a jeho rodiny je však podezřelý. Čelí se mu od počátku dvojím způsobem. Dobrovolná chudoba (zejména v řeholním životě) znamená spokojit se s tím, co je pro život nutné a nehromadit statky v rozporu s Boží vůlí. Křesťanská sociální etika v praxi řeší bídu a nouzi jednotlivců individuální diakonií či charitou, ale také usiluje, aby se hospodářské a politické poměry změnily a tak se nedobrovolné chudobě čelilo systematicky. Zde půjde o sondy do historie a současnosti křesťanské sociální etiky a její uvedení do souvislostí. Systematičtější probrání zdrojů, postav, textů, institucí a inciativ by vyžádalo mnohem větší prostor. číst dál