Jaký je můj 17. listopad

Napsal ivan.stampach@seznam.cz (») 17. 11. 2009 v kategorii Politické aktuality, přečteno: 3465×
praha-zebrak-zebra-24-jpg-150.jpg

Dnes před polednem mi s potěšením volal můj dlouholetý přítel, že se mu podařilo zaplatit nájemné a jestli bych mu nedal pár korun na jídlo, že od včerejšího poledne nejedl.

Je svým způsobem člověkem posledního dvacetiletí. Rozhodl se živit se ve vlastní režii a ne být zaměstnancem. Stal se postupně oblíbeným překladatelem několika nakladatelství, vedle toho publikuje články a básně, věnuje se profesionálně rogersovské terapii. Je angažovaným občanem a má nepatrný příjem i ze své předsednické funkce v jednom občanském sdružení zaměřeném na soužití menšin s většinou.

Není člověkem tohoto dvacetiletí, protože není flexibilní, tj. neohýbá se jak si ohybatelé přejí. Má svou čest, není pragmatický. Není chladným cynikem. Jeho životním krédem je solidarita a kooperace, ne boj všech proti všem. Kdyby ještě lépe vyhověl systému nastolenému v chladných a chmurných listopadových dnech roku 1989, nevěnoval by literární talent básním, nýbrž reklamním sloganům, nepracoval by pro občanskié sdružení, nýbrž pro PR agenturu. Pak by měl dnes na oběd.

Všichni dnes rádi říkají, že soukromé vlastnictví je základem svobody.  pak ovšem podstatná část občanů této země nemá svobodu. Ano, základem svobody je ukončení postfeudálních privilegií úzké skupiny, která soukromně vlastní a nastolení systému, ve kterém je oceněna práce každého, kdo je schopen pracovat.  Pouze sociální společnost je skutečně svobodná a skutečně demokratická. Bez rozšíření demokracie z občanské i do sociálně-ekonomické oblasti života je svoboda ilusí.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Nela z IP 77.236.194.*** | 17.11.2009 15:38
Přeji Vám pěkný den,
patřím k té generaci narozené r. 1989, takže 17. listopadu před dvaceti lety jsem se asi nejspíš batolila po obýváku našeho panelákového bytu. Velmi mě zaujaly Vaše dva poslední články v blogu. Z médií se na nás většinou chrlí v těchto dnech zprávy o tom ják je to úžasné, že máme demokracii, jak máme všicni slavit a být vděční, že věci jsou tak, jak jsou. Slyšíme jak politici kladou pamětní věnce a květiny, pronáší projevy plné optimismu atd atd... Já samozrějmě všem, kteří se tehdy na pádu režimu podíleli, vděcná jsem a moc si těchto lidí vážím, ale jsem také popravdě trochu v rozpacích, nevím, co si o dnešním stavu věcí myslet. Je to všeobecné veselí usínáním na vavřínech nebo záměrným zastíráním současných problémů, kterých není rozhodně málo? Při pohledu na dnešní stav politiky, kultury, mezilidských vztahů,... mi přijde, že něco není v pořádku (a to nemám s čím srovnávat). Je mi trochu trapné sdělovat zde svůj názor, když jsem události listopadové a předlistopadové nezažila, ale je mi trochu líto lidí, kteří asi tehdy chtěli změnu, snažili se ze všech sil, ale výsledek, jaký dnes máme není dle našich představ, ale asi nejspíš ani podle těch jejich.smile
S pozdravem Nela N.
PS: Moc si Vás vážím, díky za Váš blog a za názory, o které se s námi dělítesmile
ivan.stampach@seznam.cz | 19.11.2009 05:26
Je dobré si to sdělovat a díky za to. Kriticky vidíme stav politiky, kultury a lidských vztahů, ale máme taky špetku naděje. Nemusíme v tom zůstávat sami jen proto, že se vymykáme poslušné a pasivní většině. Díky za slova povzbuzení. Ozvěte se zase někdy. smile
Jan Vanek z IP 90.178.8.*** | 17.11.2009 18:36
Vas pritel je jiste obetavy muz, pri tom, co dela, je prirozene, ze na nejake vyskakovani si asi penize nebudou, ale nemit ani na jidlo??? Prominte, ale z tohohle obvinovat spolecnost? To je proste zasadni problem toho cloveka a reseni musi najit jen a jen sam v sobe. Ostatne, jak sam rikate, cini tak dobrovolne. Na dobrocinne aktivity je treba si umet vydelat. I treba tim, jak stitive rikate, "psanim sloganu". Pak je to skutecna pomoc bliznim. A ne si myslet, ze budu pomahat, a samotnemu mi penize a peceni holubi budou litat do dlane. To je ponekud detinska a v podstate velmi sobecka myslenka.
ivan.stampach@seznam.cz | 18.11.2009 11:21
Ano, Jene Vaňku, těch, co píší reklamní slogany se štítím. Jsou odporní a hnusní. Živí se lží a podvodem. Ten můj přítel nekoná rozsáhlé dobročinné aktivity. Řeč byla o tom, jak se živí. Uplatňuje svůj talent a své vzdělání v samostatné výdělečné činnosti a je čestný. Není v mém okolí první, ani poslední, kterému nezbývá na jídlo. Mám na mysli své známé, většinou s vysokoškolským vzděláním. Poznal byste to ve svém okolí sám, kdybyste tyto otázky posuzoval podle životní reality a ne podle virtuální reality vytvořené médii.

Nejde mi o to, abych se s Vámi hádal. Respektuji Vaše stanovisko. Je standardní a většinové. Jen jsem musel vypsat bolest z dopadu systému na konkrétní lidský osud. Děkuji Vám za pochopení.
Jan Vanek z IP 213.151.81.*** | 18.11.2009 16:53
A ja respektuji stanovisko Vase, prestoze s nim silne nesouhlasim. Nahodou se take zivim psanim sloganu a reklamou. Lez a podvod- obvykly nazor. Avsak neni tomu tak. Uz z proste logiky veci- spotrebitelum se da lhat, ano, daji se oklamat- jednou. Podruhe uz si zbozi ci sluzbu nekoupi. A proti klamave reklame jsou zakony. Lide jsou slusni a neslusni. To nema co delat se systemem. Nepropujcuji se ke klamave reklame. Ostatne bez reklamy by nikdo nevedel o existenci vetsiny zbozi a sluzeb. Je tedy prospesna a nezbytna.
Jiří Ruppert z IP 94.113.145.*** | 19.11.2009 13:10
Dobrý den Jene,
je to mnohem složitější. Kdyby reklama pouze pravdivě informovala o nových výrobcích a službách, tak nic proti ní. Ale reklamě nejde především o to informovat, ale přesvědčit o tom, že určitý výrobek nebo službu potřebujete.  Tedy probudit – nebo přesněji řečeno vytvořit tu potřebu. Jakmile spojíte výrobek s nějakou žádoucí situací, se kterou ale ve své podstatě nijak nesouvisí, pak už klamete. Nebo přesněji konstruujete něco umělého, něco v podstatě  lživého. A to  je mnohem závažnější -  tím, že reklamu  mnohokrát opakujete, tím  konstruujete sociální realitu.
  Zkusím vymyslet příklad, aby bylo jasnější, co chci říci. Řekněme, že vymyslíte reklamu, ve které bude spojené pojídání chipsů  s rodinnou pohodou.  Zatím je to pouhá lež, nebo přesněji libovolně zvolená konstruce. Mohli byste chipsy spojit taky třeba se zamilovaností, s uvolněnou zábavou v partě mladých lidí, mohl by je pojídat dynamicky působící manažer adt.. To, s čím je spojíte, závisí na cílové skupině, kterou chcete oslovit.  Chipsy samy o sobě - svým složením  a svými vlastnostmi -  spíše souvisí s nadváhou, s vysokým krevním tlakem a pod.. Spojení s něčím žádoucím udělá až reklama.  Tím, že reklamu budete tisíckráte opakovat, začnou mít nakonec lidé pocit, že chipsy jsou s tím či oným opravdu spojené. Začnou to vnímat jako realitu.    STÁVÁ se to pro ně realitou.  A toto je princip budování konzumního společnosti. Společnosti, ve které jsou všechny oblasti života kolonizovány spotřebou zboží, takže  vše ostatní, vše skutečné, hluboké a lidské, se  nenápadně a plíživě vytrácí..
  Jsem přesvědčen, že to není věcí jednotlivců, ale právě systému. Jsem si jist, že Vy sám jste čestný člověk, ale podílíte se na systému, který čestný  není. A není ani  lidský, protože člověk v něm není cílem, ale prostředkem. I já se na tomto systému, byť jinak,  podílím. A přiznám se, že jsem z toho často zoufalý a že nevím, co s tím.
Hopej z IP 93.99.51.*** | 21.11.2009 13:32
Přikláním se k názoru p.Vaňka,připadá mi absurdní trvat na svobodném povolání za cenu života o žebrotě.V žádném případě toho muže neodsuzuji,ale zvolený postoj považuji spíše za dobrovolnou řeholi.V takovém případě je hoden almužny,ale není mu nezbytné pomáhat.Má totiž pořád volbu -pomoci si může sám, když se stane zaměstnancem a akceptuje vykořisťování,stejně jako miliony jiných.Svět ,ve kterém žijeme je pláň pro lovce a lovené a obávám se,že tomu nebude nikdy jinak.
ivan.stampach@seznam.cz | 21.11.2009 17:12
Příspěvek anonyma kryjícího se pseudonymem Hopej je mimo téma. Osoba, o které jsem psal není tady vůbec tématem. Žádné rady ohledně volby povolání od zde přítomných nebude přijímat.

Popsaný reálný příběh pouze ilustruje obecný jev, že tvořivé, odpovědné, nadané a čestné lidi systém nastolený po 17. listopadu 1989 odkopává do škarpy. Že je to systém, který nechává vítězit vychytralé, bezohledné a kruté. Je to jistě řečeno zkráceně, má to výjimky, ale stojím po mnoha zkušenostech na tom, že to je obecná tendence "trhu bez přívlastků." Děkuji Vám za pochopení.

Vítal bych diskusi k tématu a dovoluji si upozornit, že na tomto webu se diskutující podepisují svým plným a reálným jménem. Anonymita tu není podporována. Zveřejnění aninymního příspěvku je výjimkou.
Hopej z IP 93.99.51.*** | 21.11.2009 23:20
Kritizovaný nick,a žádný jiný, používám univerzálně v každé diskuzi do níž se zapojuji,je to obecně zavedená praxe na internetu.Činím tak proto,že si nemusím pamatovat  co jsem kde pod jakou zkratkou vyjádřil a není taktéž vhodné dnes každému inzerovat svou totožnost,jelikož se vyskytují individua různého zaměření.Neskrývám svou identitu tedy proto,že bych se za svůj názor styděl,měl nečisté úmysly,eventuálně ho nebyl schopen obhajovat. V případě potřeby je mou pravou  totožnost možné si ověřit podle emailové adresy,která je vám známá.A vymýšlet si krytí pod jiným jménem jsem považoval za nečestné.Ponechám tedy na vás,zdali můj názor v budoucnu zveřejníte a nebudu rozladěn,jestli tak neučiníte,jelikož porušuji kriteria diskuze.Je to vaše výsostné  právo.Jsem však připraven vám sdělit své jméno i adresu v privátní poště,pokud si to budete přát.
Vaše stránky navštěvuji již dlouho,avšak neměl jsem odvahu se vmísit do diskuze.Jsem srozuměn s tím ,že jiní svůj názor obvykle precizují lépe než já.Dovoluji si však v tomto případě podotknout,že naprosto nebylo mým úmyslem hodnotit,poskytovat někomu rady či doporučení.Našinec v řadě záležitostí není mocen mnohdy poradit ani sám sobě.Jen jsem poněkud syrově vyjádřil to,co sdělili jiní diskutující přede mnou.Je bez jakýchkoli pochyb,že nová společnost,v níž jsme nuceni žít, preferuje zákony džungle a zásadu, plať nebo pojdi.(Pro osobnosti typu vašeho přítele je to ve všem nepřátelské prostředí  a neřešitelná situace).Sleduji nastolený vývoj již dlouhou dobu a vyplývá mi z toho,že se jedná o připravovaný záměr,který obecnému člověku přisuzuje roli v podřízení.Dravci , žraloci a upíři si přivlastnili moc a dají si mimořádně záležet na tom,aby o ni nepřišli.A co hůř,když vezmu v potaz i netradiční roviny pohledu,dlouho se hledali a pochvalují si,jak je  ta situace skvělá.Pravda a láska není pro ně hlavní téma (pokud vůbec),ale preferují především  idividualismus,kořist a ničím a nikým neomezovaný osobní prospěch a blaho.Rozvoj občanské demokratické společnosti je v jejich pojetí jen zastírací program,přičemž rafinovaně vytvářejí a skrývají prostředky na eliminaci svobodného lidského konání a žití. Dá li si někdo tu námahu,může to vypozorovat rovněž.Vnímám to jako snahu o manipulaci a ovládnutí společnosti,a to na hodně dlouhou dobu.S tímto závěrem se lze setkat dost často.Horší poznatek je,že majitelé kapitalismu vědí,že je téměř nemožné vytvořit účinnou strategii sebeobrany v situaci ,kdy jsou účinné prostředky bez omezení kohokoli sledovat na každém kroku.Bude zajímavé sledovat ,co vše nám ještě naservírují.
Jan Vanek z IP 90.178.8.*** | 22.11.2009 13:04
Predevsim, pratele, mame se jak prasata v zite. Skutecny kapitalismus (nikoliv soucasny social-kapitalismus, ktery ma k idealum laisses-faire bohuzel skutecne daleko) umoznuje kazdemu vyniknout a uspet. A take pomahat a podporovat, chce-li. Zkratka cokoliv. Je to system, ktery ale vyzaduje odpovednost. A pokud je jim nekdo zklaman, pak asi proto, ze mu vyhovuje pecovatelsky stat, jenz mu neumozny postavit se na vlastni nohy, jako dospelemu cloveku a svobodne bytosti. Ze jsou lidi svine, ano, casto je to pravda, ale pak si stezujme na ty konkretni svine, a nikoliv na trzni hospodarstvi. Kez by jednou nase spolecnost dospela ke kapitalismu laissez-faire. a kez by tech svini bylo co nejmene. Pro me v soucasnem systemu (temer nebo uplny socialismus) je svini take vic nez dost- jsou lide, co zneuzivaji socialni davky, lide, co chteji vsemozne omezovat tvorive a schopne jedince, lide, co chteji ty schopnejsi a pracovitejsi okradat na danich (napr. danovou progresi) atd. atd. Samozrejme tim nechci rict, ze pan Stampach nebo kdokoliv, kdo kritizuje kapitalismus je svine, chran buh! Verim, ze zde se jedna proste o zcela jiny pohled na svet, bez spatnych umyslu. Ale je spousta lidi, kteri budou skodit za jakehokoliv rezimu. A to jsou asi ti zli, na nichz se shodneme. Kapitalismus je neprodukuje, jen jim dava moznost se hezky naplno projevit. Stejne jako tem poctivym, pracovitym, tvorivym a slusnym. Socialismus dava moznost vyniknout jen tem svinim, ostatni zustavaji chte nechte v sedem prumeru a bahne.
Hopej z IP 93.99.51.*** | 22.11.2009 18:55
Pan Štampach  vyjádřil to,co bych k tomu dodal jinýmy slovy i já pane Vaňku.Z vašeho stanoviska je rovněž patrné,že asi patříte do rodiny občanů,kteří podnikají a nejsou se stávající situací pro podnikání spokojeni.Ostře stojíte také vyhraněn proti těm,kteří jsou vetkáni do opačné sítě společenských pravidel,dejme tomu jako zaměstnanci.Ale ani ti nejsou nadšeni tím,do jakého postavení se dostali,zejména,když přicházejí o práci.Nehovořím o důchodcích,tělesně postižených a nemocných ani těch ,co nemají vrozený neurvalý boj a vítězství bez ohledu na následky.Svoboda rozhodování a uplatnění je u nich velmi silně omezena.Možná vám to připadne jako slabost,ale jsou lidé,kterým stačí žít,jak žít se má.Dovedu porozumět tomu,že  podnikatele nazvedává, když je berou velmi zkrátka ,ale ty ostatní zatraceně také.Otázka pak zní, kdo a co a proč tu nespokojenost vyvolává.Zkuste nalézt odpověd.Považuji za nesmyslné vzájemné obviňování,když víme ,že i podnikatelská sféra má své úhybné manévry.V jedné přátelské výměně názorů povídám lékaři-ty poplatky vám zrušíme.Vy byste všecko prožrali on na to.Vy zas vše rozkradli a vyvezli do zahraničí,pravím já.Paroubek má v zahraničí šestset miliónů,kontruje a kolik tam má Klaus,opáčím na to.A přestřelka končí zasmáním. Stát řídí a ovládají elity(dost svérázné a hodně svérázně) a zatím nás dobře drží u zdi,nebudují sociální kapitalismus,jak se domníváte ale utahují kolik to snese,nikoli méně.Leč vám se to zdá málo.A bude to pokračovat,dobře už bylo.Ne ,nemyslím ,že chodíme o žebrácké holi,jen v blahobytu to nevězí..Lidem však drasticky omezili možnost obrany a zastrašili je.Manipulují s nimi a podsouvají falešné ikony,dědičné hodnoty národa nezvelebují.Je víc než smutné,že to silám,které by to mohly ovlivnit či změnit,nevadí.Ano kapitalismus  dává možnost naplno se projevit - pijeme otrávenou vodu,jíme otrávené jídlo,dýcháme otrávený vzduch.Příroda je dílem nevratně zdevastovaná,moře zaneřáděné odpadky naše civilizace ve svém základě ohrožena.Připadá mi ,že elity ztratily pud sebezáchovy.Vážený pane,všechny svině nahrnout jen do  bahna socialimu je směšné a zpozdilé.Po dvaceti letech je nutno hovořit o současné morálce a podílu viny.Jsme toho vůbec schopni?
ivan.stampach@seznam.cz | 23.11.2009 08:51
To, co píšete teď, mi připadá jiné, názorově odlišné od toho, co jste tu psal v minulých dnech. Je to ukázka toho, jak spěšná reakce na krátkých pár slov mohla být nevýstižná a jak se autorovi (v tomti případě Vám) má dát čas se projevit. Děkuji za účast v diskusi, i když musím bohužel potvrdit, že anonymitu ostře odmítám.
ivan.stampach@seznam.cz | 22.11.2009 16:00
Jene Vaňku, děkuji Vám za to, že laskavě uznáváte, že nejsem svině. Tento Váš svérázný pokus o zdvořilost mi ovšem nebrání ostře polemizovat. Je mi líto, že se Vás asi dotknu.

To, co píšete o možnostech pro každého, jsou prázdné fráze opsané z extremistických periodik, jako je např. Mladá fronta Dnes. Nesouvisí vůbec s pozorováním života. Já nežiji v této virtuální realitě médií, nenechám si diktovat bavorským regionálním tiskem vydávaným v češtině. Žiji v hmatatelném světě, ve kterém pozoruji lidi a jejich osudy bez ideologických brýlí. A toto pozorování mi jednoznačně ukazuje, že zdejší systém spíše umožňuje vyniknout těm, kteří kromě štěstí mají ostré lokty a absenci kultury a morálky. Mnozí další se jakžtakž udržují kolem hranice důstojného přežití. Zkuste se porozhlédnout a uvidíte.

Tzv. "pečovatelský" (tj. sociální) stát je projevem civilizovanosti. Kapitalismus laissez faire naproti tomu je sesuv z kultury těžce budované po staletí směrem k morálce kupčíků, k "etice" smečky. Je založen na vulgárním materialistickém chápání člověka. Je to systém násilně (jakobínský teror, napoleonská agrese a další hrůzné projevy) vnucený lidem, kteří sami o sobě svou soutěživost přirozeně propojují se solidaritou. Je to systém založený na boji všech proti všem a proto systém rozvracející lidský duševní a tělesný život, rodinný život a život obce.

Sociální stát znamená, že jsme solidární a přejímáme odpovědnost jedni za druhé. Občanem sociálního státu jsem tak, že RÁD svými daněmi přispívám těm, kdo nejsou schopni se sami plně zabezpečit. Je to systém založený mj. na křesťanské lásce k bližnímu. Je to její sociální realizace. My svobodní občané jsme se svobodně rozhodli být solidární a stanovili jsme si to jako pravidlo. Demokratický, sociální, právní stát to je standard nejcivilizovanější části lidstva. Tam jsme dospěli, když jsme na přelomu let 1989/1990 přešli ze zaostalého barbarského Východu směrem do Evropy. Spojení demokratického, liberálního a sociálního principu, to je příslušnost k Evropě. Být Evropan znamená respektovat svobodu, lidská a občanská práva, vládu se souhlasem občanů, vládu zákona a systém sociální solidarity. Právě proto jsou pravičáci protievropští. Právě proto se důsledný pravičák jako Václav Klaus tak dobře cítí s Mečiarem, Putinem, Medveděvem a Lukašenkem.

Podotýkám, že si tu klidně může nějaký extremní pravičák křičet a dupat, já stojím na svém. Můžete si klidně pohrávat s ostrým výrazivem, můžete sem klidně zavlékat styl ulice, mne nezvikláte. Jak řekl president osvoboditel, rámus není autorita. A dovolte, abych na závěr ocitoval delší výpověď TGM, jíž také věřím: "Můj socialism, to je jednoduše láska k bližnímu, humanita. Přeji si, aby nebylo bídy, aby všichni lidé slušně žili prací a v práci, aby každý měl pro sebe dost místa, elbow-room, jak říkají Amerikáni. Humanita, to není bývalá filantropie; filantropie jenom pomáhá tu a tam, ale humanita hledí opravit poměry zákonem a řádem. Je-li toto socialismus tož dobrá." (Karel Čapek: Hovory s TGM)
Jan Vanek z IP 90.178.8.*** | 22.11.2009 19:50
Dekuji za obsahlou odpoved, a chci se Vam omluvit za moje neobratne operovani s vyrazem "svine". To se mi opravdu moc nepovedlo. Nesouhlasim s Vami, ale mam Vas rad. Proto jsem ostatne asi tak nastvany smile
ivan.stampach@seznam.cz | 22.11.2009 23:46
Děkuji Vám, pane Vaňku, za dobrou vůli. Můžeme nesouhlasit a přitom se respektovat.
Alča z IP 80.239.242.*** | 23.11.2009 02:55
Nebudu se pouštět do rozvádění toho,co už tu bylo řečeno.Nepatřím k těm,co nemají na jídlo,ale rozhodně patřím k těm,co znají před i polistopadový vývoj a souhlasím s autorem článku.A k tomu stačí obyčejný zdravý selský rozum.
Roman Světloslav Černý z IP 89.176.237.*** | 4.3.2010 20:23
Zdravím Vás.
    Pane Štampachu..článek o Vašem příteli se mne hluboce dotkl...Jsem člověk, který také raději dává než bere...nebudu zde však popisovat své ctnostismile  Uvědomil jsem si, že je to velmi naplňující a povznášející pomáhat druhým...však moje srdce - soucit byl silnější než Rozum...zapomněl jsem na sebe...a jak to dopadlo? jsem bez práce , zadlužený...ne tohle není o poctivosti nebo slušnosti..to je o nepoužívání zdravého Rozumu..to je o Moudrosti - tedy o souladu cítění , myšlení a jednání ! a člověk má dávat jen tolik na kolik má! Má dávat ze svého...Má být ukotven- tedy má mít pevný základ..toť moje ponaučenísmile
ano, je to smutné..mám velký dar...však mám i slabosti...a moje slabosti mne zradily..nebudu se vymlouvat, že za to může tato společnost...není o nic lepší nebo horší než ta minulá...smile...je to o konkrétních lidech..ti ,kteří kradli a lhali..lžou dál..a ti, kteří byli v jádru poctiví takoví zůstalismile Nebo snad Listopad lidi nějak zázračně proměnil?

ano..tak trochu "závistivě" hledím na kněží tradičních "velkých" církví..nemají starost s bydlením a obživou..a přitom dělají podobnou práci jako jásmile (působím jako učitel a terapeut)
..no nic ..je to můj boj...a moje cesta...a je to je moje vnímání a prožívání Reality...

Pěkný densmile
ivan.stampach@seznam.cz | 13.3.2010 11:45
Přítel, o kterém jsem psal, jedná racionálně. Přesně si dělí čas na různé druhy práce, má pevnou vůli.

Musím bohužel, při všem respektu k Vám, odmítnout shazování krutosti současného systému na osobní vlastnosti lidí. Není to, prosím, tak, že systém je dán jako přírodní zákonitost a záleží jen na jednotlivci, jak se v něm vyzná a jak šikovně bude reagovat.

Společenské uspořádání není danost. Jsme svobodní občané a můžeme své osudy brát do svých rukou. Můžeme být tvořiví v individuální sféře i ve sféře sociální. Nemusíme se nechat přesvědčit, že se nic nedá dělat. Nemusíme přistoupit na čecháčkovskou malost, přikrčenost. Nemusíme lízat boty mocným a bohatým a plazit se před nimi.

Nesouhlasím, že současný režim není o nic lepší nebo horší, než minulý. Ten současný je lepší, protože je otevřený a umožňuje změnu. Pouze ti, kdo jsou pohodlní, měkcí a ustrašení z něj dělají novou totalitu bez možnosti změn.
Roman z IP 89.176.237.*** | 14.3.2010 21:58
Dobrý den...
  ale v tom s vámi souhlasím..můžeme být dnes tvořiví ve sféře individuální i společenské....Mně osobně v tom nic nebrání. Kdo chce něco změnit ve společnosti, musí to být osobnost, která přesvědčí o své pravdě druhé - podobně smýšlející..tedy nechť založí občanskou iniciativu, politickou stranu nebo pro mne za mne třeba novou církev..tedy chce-li působit veřejně... V tom je jistě dnešní režim lepší... ale z hlediska efektivity - působnosti-schopnosti něco měnit, nevidím žádný rozdíl od zřízení minulého. Tedy ve smyslu působení na morální jednání jedince nebo společnosti.

Nevím co je "čecháčkovská malost" přikrčenost.. tedy pokud se porovnáváme např. s americkou rozpínavostí a agresivitou  "prosadit sebe"..pak jistě může takto zobecňovat a škatulkovatsmile ...

Já se však osobně porovnávám pouze se svým vlastním ideálem a snad mohu ještě vnímat jakýsi národní ideál...Ideál , který pozná každý člověk, který je srdcem Čech,tedy  zná dobře historii naší země a její poslání.
ivan.stampach@seznam.cz | 14.3.2010 23:17
Čecháčkovská přikrčenost znamená hrbit se před mocnými, udávat, pomlouvat, vymlouvat se na malost a slabost a nic nekonat.

Neporovnávám se se svým ideálem, protože to bych se přirovnával jen sám se sebou. Je mi líto, že Vás asi trošku pozlobím, ale na národní ideály nevěřím.  Ale mohlo by to být tím, že jsem Čech jen napůl, rodem i osobním sebeurčením.
Roman z IP 89.176.237.*** | 15.3.2010 13:27
..jen mě pozlobte! neb i já Vás trochu škádlímsmile
Potřeba ideálů je zřejmá..I svobodomyslní Američané potřebují své Supermany, X-meny, Badmany..., když nám chybí svatí a národní báje a pověsti!..pak si je samozřejmě vytvoříme, že?
a upřímně..je to taky vidět, jakým stylem působí jejich "národní americký ideál " ve světě...
aby mohlo nějaké společenství ..ať už lidí nebo národů, dobře fungovat, je asi třeba jít nejprve přes národní sebeuvědomění (uvědomění si sebe sama - své osobnosti , vyjímečnosti).."individuaci".
..neučím studenty hromadně..nerad káži davům.každý je na trochu jiné úrovni poznání a vědomí..každý je individualita...
Jednomu mohu říci, že ideály (včetně těch náboženských) jsou jen berličky pro slaboduché..(opium - drogy lidstvasmile...
a jinému naordinuji 50 otčenášů nebo zdrávasů...

a ještě jedna otázečka: Můžete být konkrétní? Kde vidíte, že by někdo "lízal boty mocných a plazil se před nimi"?
Já na rozdíl od Vás vidím ve společnosti zákonnitosti a řád podobný tomu "přírodně danému"...
Jakési sociální inženýrství - rovnost a stejná práva všem..lidstvo dovede maximálně tak k slavnému 1984 (orwel) nebo Skvělému novému světu (Huxley)...viz komunistický nebo národně socialistický experiment, který lidstvo již zažilo.
ivan.stampach@seznam.cz | 15.3.2010 23:50
Nevýslovně mě uráží, když naše úsilí o svobodu a demokracii dáváte do spojitosti např. s nacismem. Je to nelogické, nesmyslné a urážlivé. Škodíte si sám v očích čtenářů.
Roman z IP 89.176.237.*** | 16.3.2010 13:32
můžete být prosím konkrétní ? Co se skývá za zájmenem "naše" ?  jaká konkrétní - tedy pojmenovatelná skupina se kterou se zotožňujete "usiluje o svobodu a demokracii" ?

..omlouvat se nebudu..to že jsem pošimral vaše ego je mi spíše ku ctismile..vyhýbáte se odpovědím na kokrétní otázky,které jdou k podstatě...no nic musím se ptát jinde! tedy jdu tam , kde mi budou dveře otevřené ...Nemám zájem rušit "Vaše-naše" kruhy a zájmy...

Pokoj s Vámi.

Roman smile  - terapeut a učitel, přezdívaný mezi svými  "zabiják ega"

PS: předpokládám , že jistě tento můj poslední příspěvek zveřejníte - to abych si ještě více uškodil v očích čtenářůsmile a tím se zde zcela "odepsal"

Roman Černý (Nauka Bohemia)
ivan.stampach@seznam.cz | 17.3.2010 01:43
Romane Černý, když naše úsilí vulgárně přirovnáváte k nacismu, uráží nás to. Uráží to nás, kdo usilujeme o svobodu a demokracii. Je to hulvátství nejhrubšího zrna.

Odpovídám Vám na otázky, na které se mi zlíbilo Vám odpovídat. Nejsem totiž u výslechu. Je to rozprava svobodných občanů v demokratickém prostoru.

Nemám důvod v českém textu psát zbytečná latinská slůvka a předvádět svou vzdělanost. "Ego" znamená latinsky "já." Jsem asi prosťáček, ale myslím, že stačí obvyklé užívání tohoto výrazu.

Zabíjíte-li "já," říkáte tím, že zabíjíte především sebe, i když si přitom myslíte něco jiného. To, že my lidé jsme osobami a že každý máme střed bytosti, na který ukazujeme zájmenem "já," to je specificky lidské. Tím se lišíme od jiných tvorů tady na zemi. Je to dar a závazek.

Koho tedy vlastně zabíjíte? Má Vaše "terapie" za cíl zbavit lidi jejich subjektivity a jejich personality? Jste další ze zástupů terapeutů, kteří prodávají svou schopnost vracet lidi do předosobního, zvířecího nebo divošského stavu? Jste další ze zástupů terapeutů - guruů, kteří zakazují lidem myslet a hodnotit? Platí Vám Vaši klienti za to, abyste myslel, miloval a nenáviděl za ně, nechávají svá rozhodnutí na Vás, protože jste přece zabil jejich ego?

Znám tento typ malých rozptýlených diktátůrků, vyskytují se i kolem mne. Vím, že se jim byznys daří. Jejich klienty obtěžuje jejich vlastní subjektivita, personalita, svoboda, odpovědnost, prostě jim překáží jejich lidskost. Být zviřátkem voděným na krátkém vodítku jim vyhovuje mnohem víc. Děsím se ekonomicko-sociálního propadu propadu do nastupující totalitní ideologie a totalitního systému. A mám obavy z těch, kdo ve službách nové despocie zbavují lidi lidské důstojnosti.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel šest a osm