Jaký je můj 17. listopad

Napsal ivan.stampach@seznam.cz (») 17. 11. 2009 v kategorii Politické aktuality, přečteno: 3465×
praha-zebrak-zebra-24-jpg-150.jpg

Dnes před polednem mi s potěšením volal můj dlouholetý přítel, že se mu podařilo zaplatit nájemné a jestli bych mu nedal pár korun na jídlo, že od včerejšího poledne nejedl.

Je svým způsobem člověkem posledního dvacetiletí. Rozhodl se živit se ve vlastní režii a ne být zaměstnancem. Stal se postupně oblíbeným překladatelem několika nakladatelství, vedle toho publikuje články a básně, věnuje se profesionálně rogersovské terapii. Je angažovaným občanem a má nepatrný příjem i ze své předsednické funkce v jednom občanském sdružení zaměřeném na soužití menšin s většinou.

Není člověkem tohoto dvacetiletí, protože není flexibilní, tj. neohýbá se jak si ohybatelé přejí. Má svou čest, není pragmatický. Není chladným cynikem. Jeho životním krédem je solidarita a kooperace, ne boj všech proti všem. Kdyby ještě lépe vyhověl systému nastolenému v chladných a chmurných listopadových dnech roku 1989, nevěnoval by literární talent básním, nýbrž reklamním sloganům, nepracoval by pro občanskié sdružení, nýbrž pro PR agenturu. Pak by měl dnes na oběd.

Všichni dnes rádi říkají, že soukromé vlastnictví je základem svobody.  pak ovšem podstatná část občanů této země nemá svobodu. Ano, základem svobody je ukončení postfeudálních privilegií úzké skupiny, která soukromně vlastní a nastolení systému, ve kterém je oceněna práce každého, kdo je schopen pracovat.  Pouze sociální společnost je skutečně svobodná a skutečně demokratická. Bez rozšíření demokracie z občanské i do sociálně-ekonomické oblasti života je svoboda ilusí.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Romane Černý, když naše úsilí vulgárně přirovnáváte k nacismu, uráží nás to. Uráží to nás, kdo usilujeme o svobodu a demokracii. Je to hulvátství nejhrubšího zrna.

Odpovídám Vám na otázky, na které se mi zlíbilo Vám odpovídat. Nejsem totiž u výslechu. Je to rozprava svobodných občanů v demokratickém prostoru.

Nemám důvod v českém textu psát zbytečná latinská slůvka a předvádět svou vzdělanost. "Ego" znamená latinsky "já." Jsem asi prosťáček, ale myslím, že stačí obvyklé užívání tohoto výrazu.

Zabíjíte-li "já," říkáte tím, že zabíjíte především sebe, i když si přitom myslíte něco jiného. To, že my lidé jsme osobami a že každý máme střed bytosti, na který ukazujeme zájmenem "já," to je specificky lidské. Tím se lišíme od jiných tvorů tady na zemi. Je to dar a závazek.

Koho tedy vlastně zabíjíte? Má Vaše "terapie" za cíl zbavit lidi jejich subjektivity a jejich personality? Jste další ze zástupů terapeutů, kteří prodávají svou schopnost vracet lidi do předosobního, zvířecího nebo divošského stavu? Jste další ze zástupů terapeutů - guruů, kteří zakazují lidem myslet a hodnotit? Platí Vám Vaši klienti za to, abyste myslel, miloval a nenáviděl za ně, nechávají svá rozhodnutí na Vás, protože jste přece zabil jejich ego?

Znám tento typ malých rozptýlených diktátůrků, vyskytují se i kolem mne. Vím, že se jim byznys daří. Jejich klienty obtěžuje jejich vlastní subjektivita, personalita, svoboda, odpovědnost, prostě jim překáží jejich lidskost. Být zviřátkem voděným na krátkém vodítku jim vyhovuje mnohem víc. Děsím se ekonomicko-sociálního propadu propadu do nastupující totalitní ideologie a totalitního systému. A mám obavy z těch, kdo ve službách nové despocie zbavují lidi lidské důstojnosti.
Roman z IP 89.176.237.*** | 16.3.2010 13:32
můžete být prosím konkrétní ? Co se skývá za zájmenem "naše" ?  jaká konkrétní - tedy pojmenovatelná skupina se kterou se zotožňujete "usiluje o svobodu a demokracii" ?

..omlouvat se nebudu..to že jsem pošimral vaše ego je mi spíše ku ctismile..vyhýbáte se odpovědím na kokrétní otázky,které jdou k podstatě...no nic musím se ptát jinde! tedy jdu tam , kde mi budou dveře otevřené ...Nemám zájem rušit "Vaše-naše" kruhy a zájmy...

Pokoj s Vámi.

Roman smile  - terapeut a učitel, přezdívaný mezi svými  "zabiják ega"

PS: předpokládám , že jistě tento můj poslední příspěvek zveřejníte - to abych si ještě více uškodil v očích čtenářůsmile a tím se zde zcela "odepsal"

Roman Černý (Nauka Bohemia)
Nevýslovně mě uráží, když naše úsilí o svobodu a demokracii dáváte do spojitosti např. s nacismem. Je to nelogické, nesmyslné a urážlivé. Škodíte si sám v očích čtenářů.
Roman z IP 89.176.237.*** | 15.3.2010 13:27
..jen mě pozlobte! neb i já Vás trochu škádlímsmile
Potřeba ideálů je zřejmá..I svobodomyslní Američané potřebují své Supermany, X-meny, Badmany..., když nám chybí svatí a národní báje a pověsti!..pak si je samozřejmě vytvoříme, že?
a upřímně..je to taky vidět, jakým stylem působí jejich "národní americký ideál " ve světě...
aby mohlo nějaké společenství ..ať už lidí nebo národů, dobře fungovat, je asi třeba jít nejprve přes národní sebeuvědomění (uvědomění si sebe sama - své osobnosti , vyjímečnosti).."individuaci".
..neučím studenty hromadně..nerad káži davům.každý je na trochu jiné úrovni poznání a vědomí..každý je individualita...
Jednomu mohu říci, že ideály (včetně těch náboženských) jsou jen berličky pro slaboduché..(opium - drogy lidstvasmile...
a jinému naordinuji 50 otčenášů nebo zdrávasů...

a ještě jedna otázečka: Můžete být konkrétní? Kde vidíte, že by někdo "lízal boty mocných a plazil se před nimi"?
Já na rozdíl od Vás vidím ve společnosti zákonnitosti a řád podobný tomu "přírodně danému"...
Jakési sociální inženýrství - rovnost a stejná práva všem..lidstvo dovede maximálně tak k slavnému 1984 (orwel) nebo Skvělému novému světu (Huxley)...viz komunistický nebo národně socialistický experiment, který lidstvo již zažilo.
Čecháčkovská přikrčenost znamená hrbit se před mocnými, udávat, pomlouvat, vymlouvat se na malost a slabost a nic nekonat.

Neporovnávám se se svým ideálem, protože to bych se přirovnával jen sám se sebou. Je mi líto, že Vás asi trošku pozlobím, ale na národní ideály nevěřím.  Ale mohlo by to být tím, že jsem Čech jen napůl, rodem i osobním sebeurčením.
Roman z IP 89.176.237.*** | 14.3.2010 21:58
Dobrý den...
  ale v tom s vámi souhlasím..můžeme být dnes tvořiví ve sféře individuální i společenské....Mně osobně v tom nic nebrání. Kdo chce něco změnit ve společnosti, musí to být osobnost, která přesvědčí o své pravdě druhé - podobně smýšlející..tedy nechť založí občanskou iniciativu, politickou stranu nebo pro mne za mne třeba novou církev..tedy chce-li působit veřejně... V tom je jistě dnešní režim lepší... ale z hlediska efektivity - působnosti-schopnosti něco měnit, nevidím žádný rozdíl od zřízení minulého. Tedy ve smyslu působení na morální jednání jedince nebo společnosti.

Nevím co je "čecháčkovská malost" přikrčenost.. tedy pokud se porovnáváme např. s americkou rozpínavostí a agresivitou  "prosadit sebe"..pak jistě může takto zobecňovat a škatulkovatsmile ...

Já se však osobně porovnávám pouze se svým vlastním ideálem a snad mohu ještě vnímat jakýsi národní ideál...Ideál , který pozná každý člověk, který je srdcem Čech,tedy  zná dobře historii naší země a její poslání.
Přítel, o kterém jsem psal, jedná racionálně. Přesně si dělí čas na různé druhy práce, má pevnou vůli.

Musím bohužel, při všem respektu k Vám, odmítnout shazování krutosti současného systému na osobní vlastnosti lidí. Není to, prosím, tak, že systém je dán jako přírodní zákonitost a záleží jen na jednotlivci, jak se v něm vyzná a jak šikovně bude reagovat.

Společenské uspořádání není danost. Jsme svobodní občané a můžeme své osudy brát do svých rukou. Můžeme být tvořiví v individuální sféře i ve sféře sociální. Nemusíme se nechat přesvědčit, že se nic nedá dělat. Nemusíme přistoupit na čecháčkovskou malost, přikrčenost. Nemusíme lízat boty mocným a bohatým a plazit se před nimi.

Nesouhlasím, že současný režim není o nic lepší nebo horší, než minulý. Ten současný je lepší, protože je otevřený a umožňuje změnu. Pouze ti, kdo jsou pohodlní, měkcí a ustrašení z něj dělají novou totalitu bez možnosti změn.
Roman Světloslav Černý z IP 89.176.237.*** | 4.3.2010 20:23
Zdravím Vás.
    Pane Štampachu..článek o Vašem příteli se mne hluboce dotkl...Jsem člověk, který také raději dává než bere...nebudu zde však popisovat své ctnostismile  Uvědomil jsem si, že je to velmi naplňující a povznášející pomáhat druhým...však moje srdce - soucit byl silnější než Rozum...zapomněl jsem na sebe...a jak to dopadlo? jsem bez práce , zadlužený...ne tohle není o poctivosti nebo slušnosti..to je o nepoužívání zdravého Rozumu..to je o Moudrosti - tedy o souladu cítění , myšlení a jednání ! a člověk má dávat jen tolik na kolik má! Má dávat ze svého...Má být ukotven- tedy má mít pevný základ..toť moje ponaučenísmile
ano, je to smutné..mám velký dar...však mám i slabosti...a moje slabosti mne zradily..nebudu se vymlouvat, že za to může tato společnost...není o nic lepší nebo horší než ta minulá...smile...je to o konkrétních lidech..ti ,kteří kradli a lhali..lžou dál..a ti, kteří byli v jádru poctiví takoví zůstalismile Nebo snad Listopad lidi nějak zázračně proměnil?

ano..tak trochu "závistivě" hledím na kněží tradičních "velkých" církví..nemají starost s bydlením a obživou..a přitom dělají podobnou práci jako jásmile (působím jako učitel a terapeut)
..no nic ..je to můj boj...a moje cesta...a je to je moje vnímání a prožívání Reality...

Pěkný densmile
To, co píšete teď, mi připadá jiné, názorově odlišné od toho, co jste tu psal v minulých dnech. Je to ukázka toho, jak spěšná reakce na krátkých pár slov mohla být nevýstižná a jak se autorovi (v tomti případě Vám) má dát čas se projevit. Děkuji za účast v diskusi, i když musím bohužel potvrdit, že anonymitu ostře odmítám.
Alča z IP 80.239.242.*** | 23.11.2009 02:55
Nebudu se pouštět do rozvádění toho,co už tu bylo řečeno.Nepatřím k těm,co nemají na jídlo,ale rozhodně patřím k těm,co znají před i polistopadový vývoj a souhlasím s autorem článku.A k tomu stačí obyčejný zdravý selský rozum.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel osm a třináct