Mají smysly smysl?

Napsal ivan.stampach@seznam.cz (») 12. 10. 2009 v kategorii Spirituální a filosofické inspirace, přečteno: 2502×
horovo-oko_2.jpg

Jak často slyšíme výzvu a) odpoutat se od smyslů a nespoléhat na ně a jedním dechem vyslovené přání b) soustředit se na smysl všeho, zejména svého života. Jazykovědci by nám asi řekli, že údajný pravý či původní význam slov nehraje roli a jej lze určit podle jejich užívání. Možná by homonymii obou významů slova výrazu smysl pokládali za náhodnou.

Chtěl bych se přesto zeptat, je-li život založený na intenzivním smyslovém vnímání bez opravdového, řekněme, hlubšího smyslu, jak často slýcháme z náboženských kruhů tradičních i alternativních.

Myslím, že není tak zcela pravda, že moderní civilizace staví vědecké poznání a navazující techniku a praxi na smyslovém poznání. Nevíme snad, že moderní věda smyslům nedůvěřuje? Smysly vidí barvy a jejich vztahy, ale řekne se nám, že to přece není nic skutečného. Smysly prý poskytují subjektivní obraz objektivní reality. Objektivně existuje elektromagnetické záření v určitých rozmezich kmitočtů, toto záření  vychází ze zdroje a je předměty částečně pohlceno a částečně jimi proniká nebo se od nich odráží a tak dopadá na sítnici. To "pouze" subjektivně intepretujeme jako barvy.

Skutečností pro standarní vědu je obvykle to, co může vystupovat jako veličina v matematických formulích, tedy co může být naměřeno, kvantifikováno, spíš, než to, co jako subjekty vnímáme a pojímáme. To umožňuje úspěšné technické aplikace. Jistě to není kriteriem vědeckosti ve všech oborech. Někde to ani při velké snaze nejde. Přesto snaha přistřihnout i humanitní obory podle vzoru mechanistické, redukcionistické, exaktní vědy neutuchá.

Vše nasvědčuje tomu, že smyslové vjemy čekají na rehabilitaci dokonce i v moderní či postmoderní vědě. Vedle jistě úspěšné, ale jednostranné vědy kvantit se musíme pokusit o fenomenologickou vědu kvalit, o pečlivé, důkladné, metodické smyslové vnímání, a číst tak v knize přírody a v člověku.

Slyšíme, že máme hledat např. smysl života. Tato povšechná výzva si žádá upřesnění. Vypadá to tak, že je tu lidský život, ale i obsahálejší celky, třeba celek jsoucna, a že nic z toho neobstojí samo o sobě a vše to odkazuje mimo sebe, k něčemu, co je jeho smyslem. O smyslu či významu (a jejich jemné rozlišení teď nechme stranou) mluvíme však obvykle u znaků. Znak je jsoucnem, které mimo to, čím samo je, odkazuje k nečemu jinému, např.  dopravní značka je kusem plechu s barevnými tvary nanesenými na jeho povrch a odkazuje k nějakému dopravnímu přákazu nebo zákazu. Smyslem dopravní značky kruhového tvaru bílé barvy orámované červenou je zákaz vjezdu.

Mějme list papíru a na něm černé skvrny různého tvaru ve skupinkách pokrývající jeho plochu. Můžeme papír a  skvrny bedlivě prozkoumat s nasazením fyzikálních a chemických metod, ale nedobereme se smyslu textu. List posetý klikyháky totiž ustupuje a nechává prostor smyslu, myšlenkám uloženým v textu. O ně jde, v nich je jeho hodnota, na nich záleží.

Záleží nám tedy na lidském životě, stojíme o to žít, hájíme život? Nebo musí život stoupit smyslu,  jehož je sice nositelem, ale který ho radikálně přesahuje? Není snad v tom shledávání "pravého" smyslu nad životem a za životem začátek veškerého odcizení a nakonec útlaku? Neredukujeme život a jeho kvality ve jménu vyššího smyslu?

Nabízím možnost, když už musíme mluvit o smyslu lidského života a smyslu veškerenstva, že jeho smyslem je to, co nám nabízejí smysly, konkrétní, hmatatelná, do času a prostoru vepsaná skutečnost, příběhy, radosti a starosti, zápasy a vztahy, které tvoří osnovu života.

Možná ti, kdo nabádavě mluví o smyslu života, mají na mysli jeho cíl. Na poněkud kýčovitou otázku "odkud přícházíme a kam směřujeme," se nabízí prostá odpověď: život směřuje od početí či narození ke smrti. Dokud nezemřeme, nejsme ještě v cíli. Dosáhli jsme leda dílčích cílů, cílů jednotlivých životních etap. Lidé, které psychické obtíže nebo sociální determinace dotlačí ke spirituální sebestylizaci s oblibou zastírají pomíjivost a tragickou konečnost lidského bytí. "Smrt je jen přechod do jiné dimense," rádi říkají. "Smrt vlastně neexistuje," je další jejich oblíbená fráze.

Vážné prameny k duchovnímu životu nezakrývají tvrdou realitu života růžovým závojem. Buddha stále připomíná, že vše kolem nás (i my sami) je anatta, aničča, dukkha, tedy bez nějaké stálé vnitřní podstaty, nestálé a vyvolávající strast. Ba dokonce, radikálně, bezprostřední zkušeností nahlédnout tyto tři znaky veškeré skutečnosti, to je pravé poznání, které vede k vyhasnutí touhy a následně i utrpení, a k Probuzení.

Stejně pravdivá je i Bible: Je čas rození i čas umírání, čas sázet i čas trhat; ...  Viděl jsem lopotu, kterou Bůh uložil lidským synům, a tak se lopotí.  On všechno učinil krásně a v pravý čas, lidem dal do srdce i touhu po věčnosti, jenže člověk nevystihne začátek ani konec díla, jež Bůh koná. ...  Řekl jsem si v srdci: To se stane kvůli synům lidským, aby je Bůh tříbil, aby nahlédli, že je to s nimi jako se zvířaty.  Vždyť úděl synů lidských a úděl zvířat je stejný: Jedni jako druzí umírají, jejich duch je stejný, člověk nemá žádnou přednost před zvířaty, neboť všechno pomíjí. Vše spěje k jednomu místu, všechno vzniklo z prachu a vše se v prach navrací.  Kdo ví, zda duch lidských synů stoupá vzhůru a duch zvířat sestupuje dolů k zemi? To čteme ve 3. kapitole starozákonní knihy Kazatel.

Být bedlivými pozorovateli života a věrnými účastníky životních dějů neznamená, že jsme tupými materialisty. Souznění se životem neznamená, že jsme resignovali na svobodu a tím i na transcendenci. Znamená to jen mít reálné východisko životních cest. V tom, co vnímají naše smysly, bdělý a všímavý pozorovatel zažije duchovní smysl. Když na nás jen dopadají počitky a dostrkávají nás ke slepému následování půdů a instinktů, marně to budeme kompenzovat chybějící hodnotu takového žití smyslem mimo, nad a za smysly. Když skutečnost jako aktivní a svobodné bytosti vnímáme a pojímáme, potkáváme ducha tam, kde je od počátku, v matérii, v mateřské přírodě, v živoucí tělesnosti Země a jejích tvorů a ve smyslové tělesnosti vlastní.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Řekl bych, že je to naopak. Že jen s probuzenými a oživenými smysly můžeme překročit poznání hmoty a dostat se k zakoušení a poznávání božské duchovní skutečnosti. Imaginace - oživené zření, inspirace - oživené slyšení, intuice - oživené cítění.
brusle7 z IP 212.158.134.*** | 8.12.2009 23:09
Paradoxem (či spíš Božím dílem) je to, že jen s umrtvenými (a posléze se zcela mrtvými)  smysly lze plně poznat Boha - sjednotit se s Ním.  smile
Iva Jurková z IP 90.182.60.*** | 11.11.2009 17:20
Upřimné vyjádření , nutící k zamyšlení se nad tématem.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a pět