Shromáždění za smíření

Napsal ivan.stampach@seznam.cz (») 6. 10. 2014 v kategorii Duch a současnost, přečteno: 965×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlineshromazdeni-za-smireni.jpg

1. září v pražském evangelickém kostele U Martina ve Zdi proběhlo shromáždění za smíření. Měl jsem tam úkol říct úvodní slovo. Zde je jeho stručné shrnutí:


   Vítám všechny, kdo jsou znepokojeni situací ve světě, křesťany různých vyznání, Židy, muslimy i sekulární humanisty.

   My zalezlí do svých příbytků, na svých školách a pracovištích se cítíme relativně v klidu a bezpečí. Konflikty probíhají daleko od nás.

   V současném zasíťovaném světě jsou však místa krveprolévání blízko. Ve 30. letech minulého století se v souvislosti se španělskou občanskou válkou říkalo: V Madridu se bojuje o Prahu. Podobně můžeme říct dnes: Prahy, Česka, nás všech se týkají konflikty hořící, doutnající jinde. Jejich aktéry i oběti jsme mohli potkat a mohli jsme se s nimi setkat ve virtuálním prostoru.

   Někdy nedokážeme dát zapravdu jedné ze stran sporu, v jiných případech je jasný útočník a právo na obranu. Zůstává však otevřena otázka přiměřenosti obrany.

   Máme na mysli konflikt na východní Ukrajině, nedávný konflikt mezi Izraelem a Palestinci v pásmu Gazy. Trápí nás také tzv. Islámský stát operující v Sýrii a Iráku. Útočí na jiné muslimy, násilně nutí ke konverzím jezídy a křesťany.

   Některé z těch sporů jsou etnické. Je to zápas o půdu, o vlast. Jsou vystupňované na obou stranách vyhroceným, ostrým nacionalismem. Konflikt Izraele a Palestiny je vyvolán mimo jiné bezohlednou velmocenskou politikou

   Do hry je vtahována víra. V Donbasu operuje Pravoslavná armáda. Druhá strana se zase o protivnících vyslovuje, že jsou služebníci ďáblovi a že jsou ďáblem posedlí. Spor o Palestinu se stává sporem judaismu a islámu. Na obou stranách jsou fanatičtí násilníci

   Jsme přesvědčeni, že dovolávat se Boha ve prospěch násilí znamená brát Boží jméno nadarmo. To je pravý význam přikázání z Desatera.

   Jsme iniciativní skupina. Osobně přistupujeme k pramenům různě. Máme však společné přesvědčení o humanistické poselství všech tří (abrahámovských) tradic. Ačkoli máme spirituální či náboženská východiska, máme přátele sekulární humanisty. Sami žijeme v sekulárním světě a hlásíme se k humanismu.

   V normativních textech tří (a dalších) náboženství spatřujeme humanistický potenciál. Věříme, že to je jejich pravý smysl, že Bůh promlouvající v textech není kosmický totalitní diktátor, že je Život sám, Zdroj života. Když se stane událost Slova, když za nedokonalou lidskou mluvou tradic najdeme živý Zdroj, vede nás to k tomu život člověka chránit, podporovat a rozvíjet

   Chceme nechat zaznít poselství Koránu jako zdroje islámu a Bible jako pramene pro Židy a křesťany

   Z Koránu zazní úryvek ze súry (kapitoly) Prostřený stůl, kde mimo jiné je řečeno: „… ti kdož vyznávají židovství, a sabeci a křesťané – vůbec ti, kdož uvěřili v Boha a v den poslední a dobré skutky konali, ti nemusí mít strach a nebudou zarmouceni.“ Je tam pro Židy a křesťany výzva držet se Tóry a Evangelia.

   Z biblické knihy Deuteronomium si budeme číst o vyvoleném Božím lidu. Rabíni raději mluví o lidu povolaném. Vyvolení není privilegium. O Bohu je tam řečeno, že miluje i hosty, tedy lidi z jiných národů a náboženství žijící s Izraelci. Připomíná se tam Izraelcům, že i oni byli cizinci, oni byli utlačovanou menšinou v Egyptě.

   Z Jakubovy epištoly uslyšíme výzvu k trpělivosti, soucitu a slitování. Není to však text měkký a smířlivý. Ukazuje také kořen zla v tehdejším i současném světě: „… vy boháči, plačte a naříkejte nad pohromami, které na vás přicházejí. … vaše bohatství shnilo … nashromáždili jste si poklady – pro konec dnů! Hle, mzda dělníků, kteří žali vaše pole, a vy jste jim ji upřeli, volá do nebes, a křik ženců pronikl ke sluchu Hospodina zástupů.

    Nebudeme ke slovům Písem nic dodávat; zaposloucháme se do poselství, necháme doznít s hudbou a v tichu a necháme se inspirovat k jednání.

(Z Písem zaznělo toto: z Koránu súra 5 Prostřený stůl 70 - 75, z Bible Deuteronomium 10, 14 - 22 a List Jakubův 5, 1 - 11, snímek je ze shromáždění)

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel pět a dvanáct