Dočetl jsem se, že bývalý ministr školství, nyní probošt kolegiátní kapituly u Všech svatých na hradě pražském prof. Petr Piťha měl v kázání letos 13. listopadu říct, že křesťané a muslimové vyznávají „jiného Boha“. Piťha výslovně uvedl: „Je to zásadním způsobem jiná civilizace, protože mezi milosrdným, nesmírně lidským a odpouštějícím Bohem, ochráncem a zachráncem a Alláhem, nelítostně tvrdým bohem muslimů, je veliký rozdíl... Křesťanství hlásající pokoj je zjevně náboženstvím života, islám vyhlašující džihád je naopak náboženstvím smrti...“
Dovedl bych pochopit okamžitý spravedivý hněv po pařížském masakru, ale je tu i odpovědnost kazatele. Měl by odlišovat muslimy od fanatických fundamentalistů, kteří se vyskytují v různých nábožnstvích. Když to nečiní, podporuje nenávistné tendence v obyvatelstvu. Kromě toho se Piťha ocitá v konfliktu s vlastní církví, která se oficiálně (v deklaraci II. vatkánského koncilu o vztahu k mimokřesťanským náboženstvím) vyslovila takto:
"Církev se dívá s úctou také na muslimy, kteří se klanějí jedinému Bohu, živému a o sobě jsoucímu, milosrdnému a všemohoucímu, stvořiteli nebe a země, který promluvil k lidem. Jeho rozhodnutím, i tajemným, se snaží podrobit celou duší, jako se Bohu podrobil Abrahám, na něhož se islámská víra ráda odvolává. Ježíše sice neuznávají jako Boha, ale uctívají jako proroka, ctí jeho panenskou matku Marii a někdy ji i zbožně vzývají. Kromě toho očekávají den soudu, kdy Bůh vzkřísí všechny lidi a odplatí jim. Proto si váží mravního života a Boha uctívají zejména modlitbou, almužnami a postem."
(Úvodní obrázek volně přístupný na internetu.)