Jene Vaňku, děkuji Vám za to, že laskavě uznáváte, že nejsem svině. Tento Váš svérázný pokus o zdvořilost mi ovšem nebrání ostře polemizovat. Je mi líto, že se Vás asi dotknu.
To, co píšete o možnostech pro každého, jsou prázdné fráze opsané z extremistických periodik, jako je např. Mladá fronta Dnes. Nesouvisí vůbec s pozorováním života. Já nežiji v této virtuální realitě médií, nenechám si diktovat bavorským regionálním tiskem vydávaným v češtině. Žiji v hmatatelném světě, ve kterém pozoruji lidi a jejich osudy bez ideologických brýlí. A toto pozorování mi jednoznačně ukazuje, že zdejší systém spíše umožňuje vyniknout těm, kteří kromě štěstí mají ostré lokty a absenci kultury a morálky. Mnozí další se jakžtakž udržují kolem hranice důstojného přežití. Zkuste se porozhlédnout a uvidíte.
Tzv. "pečovatelský" (tj. sociální) stát je projevem civilizovanosti. Kapitalismus laissez faire naproti tomu je sesuv z kultury těžce budované po staletí směrem k morálce kupčíků, k "etice" smečky. Je založen na vulgárním materialistickém chápání člověka. Je to systém násilně (jakobínský teror, napoleonská agrese a další hrůzné projevy) vnucený lidem, kteří sami o sobě svou soutěživost přirozeně propojují se solidaritou. Je to systém založený na boji všech proti všem a proto systém rozvracející lidský duševní a tělesný život, rodinný život a život obce.
Sociální stát znamená, že jsme solidární a přejímáme odpovědnost jedni za druhé. Občanem sociálního státu jsem tak, že RÁD svými daněmi přispívám těm, kdo nejsou schopni se sami plně zabezpečit. Je to systém založený mj. na křesťanské lásce k bližnímu. Je to její sociální realizace. My svobodní občané jsme se svobodně rozhodli být solidární a stanovili jsme si to jako pravidlo. Demokratický, sociální, právní stát to je standard nejcivilizovanější části lidstva. Tam jsme dospěli, když jsme na přelomu let 1989/1990 přešli ze zaostalého barbarského Východu směrem do Evropy. Spojení demokratického, liberálního a sociálního principu, to je příslušnost k Evropě. Být Evropan znamená respektovat svobodu, lidská a občanská práva, vládu se souhlasem občanů, vládu zákona a systém sociální solidarity. Právě proto jsou pravičáci protievropští. Právě proto se důsledný pravičák jako Václav Klaus tak dobře cítí s Mečiarem, Putinem, Medveděvem a Lukašenkem.
Podotýkám, že si tu klidně může nějaký extremní pravičák křičet a dupat, já stojím na svém. Můžete si klidně pohrávat s ostrým výrazivem, můžete sem klidně zavlékat styl ulice, mne nezvikláte. Jak řekl president osvoboditel, rámus není autorita. A dovolte, abych na závěr ocitoval delší výpověď TGM, jíž také věřím: "Můj socialism, to je jednoduše láska k bližnímu, humanita. Přeji si, aby nebylo bídy, aby všichni lidé slušně žili prací a v práci, aby každý měl pro sebe dost místa, elbow-room, jak říkají Amerikáni. Humanita, to není bývalá filantropie; filantropie jenom pomáhá tu a tam, ale humanita hledí opravit poměry zákonem a řádem. Je-li toto socialismus tož dobrá." (Karel Čapek: Hovory s TGM)