Dobrý den Jene,
je to mnohem složitější. Kdyby reklama pouze pravdivě informovala o nových výrobcích a službách, tak nic proti ní. Ale reklamě nejde především o to informovat, ale přesvědčit o tom, že určitý výrobek nebo službu potřebujete. Tedy probudit – nebo přesněji řečeno vytvořit tu potřebu. Jakmile spojíte výrobek s nějakou žádoucí situací, se kterou ale ve své podstatě nijak nesouvisí, pak už klamete. Nebo přesněji konstruujete něco umělého, něco v podstatě lživého. A to je mnohem závažnější - tím, že reklamu mnohokrát opakujete, tím konstruujete sociální realitu.
Zkusím vymyslet příklad, aby bylo jasnější, co chci říci. Řekněme, že vymyslíte reklamu, ve které bude spojené pojídání chipsů s rodinnou pohodou. Zatím je to pouhá lež, nebo přesněji libovolně zvolená konstruce. Mohli byste chipsy spojit taky třeba se zamilovaností, s uvolněnou zábavou v partě mladých lidí, mohl by je pojídat dynamicky působící manažer adt.. To, s čím je spojíte, závisí na cílové skupině, kterou chcete oslovit. Chipsy samy o sobě - svým složením a svými vlastnostmi - spíše souvisí s nadváhou, s vysokým krevním tlakem a pod.. Spojení s něčím žádoucím udělá až reklama. Tím, že reklamu budete tisíckráte opakovat, začnou mít nakonec lidé pocit, že chipsy jsou s tím či oným opravdu spojené. Začnou to vnímat jako realitu. STÁVÁ se to pro ně realitou. A toto je princip budování konzumního společnosti. Společnosti, ve které jsou všechny oblasti života kolonizovány spotřebou zboží, takže vše ostatní, vše skutečné, hluboké a lidské, se nenápadně a plíživě vytrácí..
Jsem přesvědčen, že to není věcí jednotlivců, ale právě systému. Jsem si jist, že Vy sám jste čestný člověk, ale podílíte se na systému, který čestný není. A není ani lidský, protože člověk v něm není cílem, ale prostředkem. I já se na tomto systému, byť jinak, podílím. A přiznám se, že jsem z toho často zoufalý a že nevím, co s tím.