Komentář: Oprávněnost spekulací, John Howard Yoder a oprávněnost násilí

Rostislav Mazur z IP 81.200.54.*** | 17.5.2015 08:52
Člověčí poznávací schopnost je omezená (každý směřuje k tomu aby se časem v nějakém svém poznání zmýlil a pokud se člověk v nějakém svém poznání zmýlí alespoň jednou, je do důkazem toho, že je jeho poznávací schopnost omezená) a proto je veškeré člověčí poznání pouhým souhrnem názorů (spekulací) a to takových, že o žádném z těchto názorů žádný člověk neví, zda je pravdivý nebo ne avšak v jejichž pravdivost člověkové mohou věřit (a pokud chtějí zažívat blaženost, pak i musí protože kdo pochybuje, ten nutně blaženost nezažívá). Jediné, co nás v této nejistotě může správně vést v určování obsahu našeho poznání je náš cit.

John Howard Yoder byl andělský filosof (andělem nazývám člověka, jehož profesí je jeho poslání a andělským filosofem pak anděla, jehož profesí je filosofování). Jeho díla všem vřele doporučuji.

Násilí někdy může být správné protože existují situace, ve kterých se člověk rozhoduje mezi úctou a násilím přičemž projevení úcty vede k projevení lásky prvním směrem a odepření ji druhým směrem a projevení násilí k odepření lásky prvním směrem a projevení ji druhým směrem. Příkladem je dilema, zda projevit vůči Islámskému státu úctu a zachovat tak lásku k jejich příslušníkům a odepřít tím lásku jejich okolí nebo vůči nim projevit násilí a odepřít tak lásku jim a zachovat tím lásku k jejich okolí. Dle mého názoru je správným řešením tohoto problému paralelní vedení dialogu v oblasti filosofické a války v oblasti politické (za jedno ze svých poslání považuji filosofování a proto jsem připraven se do tohoto dialogu zapojit). Významným příkladem správného použití násilí z dějin je příběh popisovaný apoštolem Janem o tom, jak si Ježíš udělal bič z provázků a vyhnal obchodníky z chrámu (myslím si ale, že se je snažil vyhnat sice tak, aby jim dal za vyučenou avšak tak, aby nikomu příliš neublížil).

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel čtyři a pět