Nenásilná revoluce podle Yodera

Napsal ivan.stampach@seznam.cz (») 14. 5. 2015 v kategorii Z mé četby, přečteno: 973×
9da30ff4e44fa7552894cc3c8bf43f06.jpg

Již r. 2004 vyšla v českém překladu dosud dostupná kniha amerického praktického teologa. Jeho zázemím jsou mennonité, pokračovatelé dávných novokřtěnců jako jedna z linií radikální reformace. S tímto prostředím se nám spojuje naivní, fundamentalistický přístup k Bibli. Pro Johna Howarda Yodera je biblické svědectví o Ježíši podstatné. Nechce stavět etiku na abstraktních spekulacích, nýbrž na jeho příběhu a na jeho slovech. Bblické poselství však není dostupné jednoduše. O čteném je třeba kriticky uvažovat.

Biblické poselství v Yoderově pojetí je politické, i když jistě nejen politické. A je revoluční. Inspiruje k zásadně změně represvní společnosti. Směřuje k emancipaci dosud utištěných vrstev a skupin. Nabízí však prostředky alternativní k běžné politice. Chce svobodné společnosti sobě rovných jednotlivců s lidskou důstojností dosáhnout zásadně nenásilně. Násilí, a to i institucionalizované státní násilí je symptomem nemoci společnosti.

Kniha Ježíšova politika má v podtitulu heslo Vincit agnus noster, Vítězí nás Beránek. Ježíš jako Boží Beránek, který se stává obětí násilného Impéria ve své porážce vítězí. Nesnadná četba knihy o cestě kříže a jejm společenském dosahu se vyplatí. Práce s porozuměním textu je odměněna svěžími podněty. Doslov překladatele Petra Macka zamlčuje stinné stránky Yoderova životního běhu. Jeho lidská selhání ho činí v jistém smyslu lidštějším. Jeho cesta není pro dokonalé, nýbrž pro nás hříšníky.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Rostislav Mazur z IP 81.200.54.*** | 14.8.2015 15:48
Negativum knihy mi připadá v tom, že pro lásku k nepřátelům zapomíná na lásku k přátelům (učedníkům) – posílá je na kříž. Lásku bychom měli mít ke všem bytostem (a asi tím více, čím je nám ta bytost podobnější a tudíž především k jiným lidem) a ne jen k nepřátelům. Pozitivum knihy mi zase připadá v tom, že dává člověku odvahu jednat z lásky i kdyby ho to mělo přivést na kříž. Při četbě mi chvílema připadalo (zda jsem text pochopil správně nebo ne nevím), že mne autor nabádá ke směřování ke kříži a to si myslím je chyba a myslím si, že správný směr je těsně vedle a to je lhostejnost ke kříži.
Rostislav Mazur z IP 81.200.54.*** | 3.8.2015 00:30
Násilí je možno činit nejen lidem ale i zvířatům a pokud já uvažuji, zda násilí odsuzovat nebo ho přijímat, pak o něm uvažuji obecně a tudíž i o násilí ke zvířatům a myslím si, že kdyby se lidé zcela násilí zřekli, že by se mezi sebou možná zhruba dorozuměli ale se zvířaty by se určitě nedomluvili a časem by je šelmy sežraly (protože umějí utíkat rychleji než lidé). Nechat se sežrat zvěří by altruistické bylo ale asi by to nebylo citlivé. A někdy se lidé vzhledem k nedokonalosti lidského poznání mezi sebou nedokážou domluvit úplně stejně jako lidé se zvířaty. Hrůzy páchané lidmi, při kterých je projevováno násilí, které se děly a dějí a jejichž zdrojem negativity je dle mnohých násilí, mají podle mne zdroj negativity nikoliv v násilí ale v pošetilosti (odlišnosti významů slov od entit, které tyto významy popisují). Rovněž je rozdíl mezi násilím, které se snaží tvořit a násilím, které se snaží ničit. Tak například, když budu chtít někomu zabránit učinit něco, co nechci aby učinil (a nechci to jak je pro mne v současné době a doufám že i v budoucí typické z altruistického důvodu přičemž altruistický důvod pro mne je i starat se o sebe neboť jsem nástrojem prospívání ostatním), mohu to učinit buď prostřednictvím ničivého násilí a pak budu činit maximální destrukci jaké budu schopen dokud nedosáhnu svého a nebo pomoci tvořivého násilí a pak užiji násilí tak, abych dosáhl toho co chci a přitom zachoval maximum pozitiv (násilí je i když někoho šťouchnu a tím ho odkloním z pohybu, kterým směroval k učinění něčeho, co chtěl učinit). A existuje i slovní násilí a tím je rozkaz (v psané podobě věta s vykřičníkem a v mluvené věta zvýšeným hlasem). Yodera ale i přes jeho pacifismus považuji za správného filosofa (nesouhlasím se vším, co říká ale souhlasím se způsobem, jakým uvažuje a stejným způsobem přijímám nebo odmítám i ostatní filosofy).
Rostislav Mazur z IP 81.200.54.*** | 17.5.2015 08:52
Člověčí poznávací schopnost je omezená (každý směřuje k tomu aby se časem v nějakém svém poznání zmýlil a pokud se člověk v nějakém svém poznání zmýlí alespoň jednou, je do důkazem toho, že je jeho poznávací schopnost omezená) a proto je veškeré člověčí poznání pouhým souhrnem názorů (spekulací) a to takových, že o žádném z těchto názorů žádný člověk neví, zda je pravdivý nebo ne avšak v jejichž pravdivost člověkové mohou věřit (a pokud chtějí zažívat blaženost, pak i musí protože kdo pochybuje, ten nutně blaženost nezažívá). Jediné, co nás v této nejistotě může správně vést v určování obsahu našeho poznání je náš cit.

John Howard Yoder byl andělský filosof (andělem nazývám člověka, jehož profesí je jeho poslání a andělským filosofem pak anděla, jehož profesí je filosofování). Jeho díla všem vřele doporučuji.

Násilí někdy může být správné protože existují situace, ve kterých se člověk rozhoduje mezi úctou a násilím přičemž projevení úcty vede k projevení lásky prvním směrem a odepření ji druhým směrem a projevení násilí k odepření lásky prvním směrem a projevení ji druhým směrem. Příkladem je dilema, zda projevit vůči Islámskému státu úctu a zachovat tak lásku k jejich příslušníkům a odepřít tím lásku jejich okolí nebo vůči nim projevit násilí a odepřít tak lásku jim a zachovat tím lásku k jejich okolí. Dle mého názoru je správným řešením tohoto problému paralelní vedení dialogu v oblasti filosofické a války v oblasti politické (za jedno ze svých poslání považuji filosofování a proto jsem připraven se do tohoto dialogu zapojit). Významným příkladem správného použití násilí z dějin je příběh popisovaný apoštolem Janem o tom, jak si Ježíš udělal bič z provázků a vyhnal obchodníky z chrámu (myslím si ale, že se je snažil vyhnat sice tak, aby jim dal za vyučenou avšak tak, aby nikomu příliš neublížil).

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a devět